Wortelkanaalbehandeling

Wortelkanaalbehandeling

U kunt ook in onze praktijk terecht voor een wortelkanaalbehandeling. Dit is een behandeling die door uw tandarts wordt uitgevoerd om uw pijn te bestrijden. Meer over de wortelkanaalbehandeling, leest u op deze pagina. Moet u binnenkort (mogelijk) een wortelkanaalbehandeling ondergaan? Dan is de informatie op deze pagina zeker interessant voor u. Door onderstaande tekst door te lezen, weet u precies waar u aan toe bent als u een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Het levende deel dat in uw tand zit, wordt ook wel ‘pulpa’ genoemd. Als dit deel van uw tand ontstoken is, doet uw tand pijn. Leeft het pulpa nog, dan is het mogelijk dit deel van uw tand te herstellen. Echter, hebben de bacteriën zich al dieper in het wortelkanaal genesteld? Dan kiest de tandarts er doorgaans voor een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. Bij deze behandeling wordt het pulpa verwijderd en wordt het wortelkanaal van uw tand gereinigd.

Als de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitvoert, wordt de zenuw die uw pijnklachten veroorzaakt vakkundig verwijderd. In een vroeg stadium voorkomt de behandeling het verdere ontsteken van de wortelpunt in uw tand. Is de wortelpunt al ontstoken? Dan wordt de wortelkanaalbehandeling ook uitgevoerd, maar ligt de nadruk op het verwijderen van de dieper gelegen bacteriën in het wortelkanaal van uw tand of kies.

De wortelkanaalbehandeling in enkele stappen

Aan het einde van uw wortelkanaalbehandeling is het wortelkanaal van uw tand helemaal schoon. Ook is het wortelkanaal weer opgevuld, om een eventuele volgende ontsteking te voorkomen. Voor de tandarts zo ver is, worden er enkele stappen gevolgd. Deze worden hieronder beschreven.

Stap 1: het maken van röntgenfoto’s

Voordat de wortelkanaalbehandeling start, worden er een of meerdere röntgenfoto’s van uw tand of kies gemaakt. Uit deze foto’s moet blijken hoeveel wortels en wortelkanalen er rond de betreffende tand of kies zijn. Ook kan de tandarts aan de röntgenfoto’s zien hoe de wortels van uw tanden precies lopen en hoelang ze zijn.

Stap 2: het zetten van de verdoving

Een wortelkanaalbehandeling gebeurt vrijwel altijd onder plaatselijke verdoving. Dit is niet voor niets. Een tandheelkundige behandeling rondom de zenuwen kan namelijk erg gevoelig zijn. Voor uw wortelkanaalbehandeling start, wordt er dan ook verdoving gezet. Alleen als uw zenuw volledig afgestorven is, is het niet nodig een verdoving te zetten. In dit geval gaat de tandarts direct naar de derde stap van de behandeling.

Stap 3: het aanbrengen van een rubberdam

Bij een wortelkanaalbehandeling gebruikt de tandarts een rubberdam. Dit is een lapje van latex, dat uw tand of kies volledig afsluit van uw mondholte. Door een rubberdam aan te brengen, voorkomt de tandarts dat er bacteriën bij uw tand of kies kunnen komen. Dit is belangrijk, want deze bacteriën kunnen zich anders gaan vestigen in de onderkant van het wortelkanaal. Ook biedt een rubberdam bescherming tegen de spoelmiddelen en andere stoffen die de tandarts tijdens de wortelkanaalbehandeling gebruikt.

Stap 4: het openen van de tand of kies

Een wortelkanaalbehandeling kan enkel worden uitgevoerd als de betreffende tand of kies goed toegankelijk is. Om de tand of kies toegankelijk te maken, wordt er een klein gaatje in gemaakt. Zit er een ontsteking in de tand of kies? Dan wordt het ontstoken zenuwmateriaal direct verwijderd.

Stap 5: het reinigen van het wortelkanaal

Na het openen van de tand of de kies, komt de tandarts vanzelf een wortelkanaal tegen. Deze wordt opengelegd en vervolgens met een speciale vijl breder gemaakt. Vervolgens wordt het wortelkanaal gereinigd met een spoelmiddel.

In een tand zit slechts één wortelkanaal. Een kies heeft meerdere wortelkanalen. Een wortelkanaalbehandeling kan uit meerdere behandelingen bestaat.

Stap 6: het vullen van het wortelkanaal

Als uw wortelkanaal gereinigd en gedroogd is, moet deze nog gevuld worden. Is dit niet mogelijk of is het vulmateriaal niet voldoende om uw tand of kies volledig op te vullen? Dan zet de tandarts een kroon op uw tand of kies. Deze wordt op maat gemaakt door een tandtechnicus laboratorium, om te voorkomen dat uw tand of kies na de behandeling opnieuw gaat ontsteken.

Na de wortelkanaalbehandeling

Na de wortelkanaalbehandeling heeft u geen klachten meer. De pijn die u voelde voor u de behandeling kreeg, is in ieder geval weg. Het kan voorkomen dat u kort na de behandeling terug moet komen naar onze praktijk, bijvoorbeeld om uw tand of kies esthetisch te laten afwerken. Na een jaar komt u altijd terug op controle. Tijdens deze controle worden er opnieuw röntgenfoto’s gemaakt van uw tand of kies, om te controleren of de behandeling goed verlopen is.

De kosten van een wortelkanaalbehandeling

Iedere wortelkanaalbehandeling is anders. Soms duurt een wortelkanaalbehandeling slechts een half uur, soms duurt de behandeling ruim twee uur. De kosten die u moet betalen voor uw wortelkanaalbehandeling, zijn onder andere afhankelijk van het aantal wortelkanalen en de moeilijkheidsgraad van de behandeling. Meer weten over de kosten? Neem dan gerust contact met ons op. Toevallig op zoek naar een andere behandeling zoals een Airsmile, laat het ons weten!