Gingivitis en parodontitis – tandvlees ziektes

Gingivitis en parodontitis zijn tandvlees ziektes. Is uw tandvlees gevoelig of bloed het snel bij bijvoorbeeld poetsen? Mogelijk heeft u dan gingivitis en of parodontitis.

Gezond tandvlees

Roze is de kleur van gezond tandvlees en het ligt dan strak om en tegen de tanden aan. Gezond tandvlees bloedt niet, beschermt het tandbeen en is essentieel voor de mondgezondheid. Hoewel ontstoken tandvlees (gingivitis) niet altijd zichtbaar is, wordt het gekenmerkt door rood, losliggend en gezwollen tandvlees. Bij het tandenpoetsen bloedt het tandvlees. Ook kan het tandvlees gevoeliger zijn en gepaard gaan met een slechte adem of een vieze smaak.

Oorzak van gingivitis en parodontitis

De oorzaak ligt bij de tandplak die zich dagelijks vormt op de tanden. Tandplak is een zachte en kleverige laag (biofilm) op de tanden, bestaande uit speekseleiwitten en bacteriën. De tandplak ligt vaak op de tanden waar het tandvlees aanligt. De bacteriën in deze tandplak zorgen voor de ontsteking van het tandvlees (gingivitis). Tandplak die langer blijft zitten kan door verkalking verharden. Verharde tandplak wordt tandsteen genoemd. Irritatie van het tandvlees door deze bacteriën zorgt er dus voor dat het tandvlees losser gaat zitten waardoor een nieuwe laag tandplak steeds dieper komt te liggen. Uiteindelijk bereikt de ontsteking het kaakbot en zodra ook het kaakbot wordt afgebroken is er sprake van parodontitis.

In de vroege fase zijn er weinig tot geen klachten en zijn de kenmerken als die van gingivitis. In een latere fase van parodontitis kunnen tanden los gaan zitten of ontstaat er ruimte tussen de tanden. Terugtrekkend tandvlees treedt dan ook vaak op en kan ontsierend zijn voor uw gebit. Het gevolg daarvan is dat het tandbeen bloot komt te liggen waardoor uw tanden en kiezen gevoelig of pijnlijk zijn bij het nuttigen van warm, koud, zuur of zoet voedsel. Tandverlies door voortschrijdende parodontitis is niet uitgesloten.

Tijdige behandeling van gingivitis voorkomt overgang naar parodontitis en tijdige behandeling van parodontitis voorkomt verlies van tanden en kiezen.

Preventieve voor gingivitis/parodontitis

Het dagelijks goed poetsen van de tanden is de beste preventieve methode voor gingivitis. Een belangrijk verschil tussen gingivitis en parodontitis is dat gingivitis kan herstellen. Verlies van kaakbot bij parodontitis kan niet ongedaan worden, maar kan wel middels goede mondhygiëne een halt worden toegeroepen. Aangevuld met gebitsreiniging, uitgevoerd door de tandarts of mondhygiënist, wordt ook de dieper gelegen tandplak en tandsteen verwijderd waardoor de ontsteking meestal verdwijnt en het tandvlees zich weer vasthecht aan de tanden. Het belangrijkste hulpmiddel bij mondhygiëne is de (elektrische) tandenborstel met tandpasta. Om ook tussen de tanden goed schoon te kunnen maken, kunt u gebruik maken van tandenstokers, ragers, tandzijde of floss. Uw tandarts of mondhygiënist kan u adviseren wat het beste voor u werkt.

Bij een vermoeden op gingivitis of parodontitis, maak dan zo snel mogelijk een afspraak met uw tandarts of mondhygiënist. Ook bij twijfels over uw mondhygiëne kunt u een afspraak maken.

2018-05-26T10:59:51+00:00