Gevoelige tanden

Last van gevoelige tanden?

Bijna de helft van de Nederlandse bevolking heeft wel eens last van gevoelige tanden. Het is niet zo erg als u af en toe last van gevoeligheid heeft, maar sommige mensen hebben wel erg veel last van gevoelige tanden. Zij hebben zo vaak last van pijnklachten, dat het plezier in eten en drinken beperkt wordt. Is dit bij u ook het geval? Dan raden wij u aan om uw te laten behandelen.

Wat zijn gevoelige tanden?

Gevoelige tanden reageren op koude, hete, zoete en zure etenswaren en dranken. Dit doen de tanden door een korte en scherpe pijnscheut te geven, die diep tot in de wortels van de tanden gevoeld kan worden. Houdt de pijn langer aan? Dan wordt er niet gesproken over gevoelige tanden, maar is er waarschijnlijk sprake van een geïrriteerde zenuw. Dit is een andere klacht, die weer op een andere manier behandeld wordt door uw tandarts.

De oorzaak van gevoelige tanden

De oorzaak is blootliggend tandbeen (dentine). Tandbeen wordt normaliter bedekt door glazuur of door het tandvlees. Door diverse oorzaken, waaronder het ouder worden, komt het tandbeen rond de tandhals bloot te liggen.

Tandbeen is voornamelijk opgebouwd uit bindweefsel. In het tandbeen bevinden zich kleine kanaaltjes, die ook wel tubuli worden genoemd. Deze kleine kanaaltjes lopen in de richting van de zenuw. De pijn kan worden veroorzaakt door een drukverschil in de kanaaltjes die u in het tandbeen vindt. Bij een koude prikkel wordt het vocht in de kanaaltjes naar buiten getrokken. Hier reageren de zenuwtakjes op door een pijnlijke prikkel te geven. Bij een warme prikkel reageren de kanaaltjes weer, waardoor ook de zenuwtakjes wederom een pijnlijke reactie geven.

Het terugtrekken van het tandvlees

Het tandbeen komt niet zomaar bloot te liggen. Als u wat ouder wordt, trekt het tandvlees namelijk terug. Hierdoor is er steeds meer van het tandbeen zichtbaar en kunt u te maken krijgen met gevoelige tanden. Worden de tanden niet goed gepoetst of worden de tanden juist te hard gepoetst, dan kan dit proces versneld worden. Daarnaast kunt u ook te maken krijgen met blootliggend tandbeen en de bijbehorende gevoelige tanden door het verlies van glazuur.

De behandeling van gevoelige tanden

In de behandeling zijn er dingen die de tandarts voor u kan doen, maar zijn er ook dingen die u zelf kunt doen. Wij vertellen u graag wat de tandarts kan doen om uw klachten te verminderen. Vervolgens leest u in de volgende alinea wat u zelf kunt doen om uw gevoelige tanden wat minder gevoelig te maken.

Gaat u naar de tandarts om u te laten behandelen, dan zal de tandarts eerst onderzoeken waarom uw tandbeen bloot is komen te liggen. Vervolgens zal de tandarts u adviezen geven om verdere slijtage te voorkomen. Er bestaan middelen die de openingen naar de tandbeenkanaaltjes dicht kunnen maken. Deze middelen kan de tandarts op uw gevoelige tandhalzen aanbrengen.

Is er sprake van zeer veel weefselverlies? Dan moet de tandarts u wat intensiever behandelen, bijvoorbeeld door vullingen te plaatsen of door een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. Vaak is het echter voldoende om uw tandbeenkanaaltjes dicht te maken met een speciaal middeltje, zeker bij een milde pijn die niet al te veel klachten geven.

Wat kunt u zelf doen tegen gevoelige tanden?

Zoals al eerder vermeld, kunt u zelf ook actie ondernemen als u last heeft van gevoelige tanden. Wij geven u graag de volgende tips:

• Bekijk uw voedingspatroon eens kritisch. Probeer zure voedingsmiddelen niet te gebruiken of in ieder geval zo veel mogelijk te vermijden. Deze voedingsmiddelen veroorzaken erosie en tasten dus indirect uw tanden aan.
  • Neutraliseer eventuele zuren die al in uw mond aanwezig zijn. Dit doet u door met water of melk te spoelen.
  • Poets uw tanden altijd pas een uur na het eten of drinken. Lukt dit in de ochtend niet? Poets uw tanden dan voor het ontbijt.
  • Poets uw tanden niet met teveel druk.
  • Gebruik een tandpasta voor gevoelige tanden.

Succes!

Meer weten? Neem contact met ons op

Wilt u meer weten over de oorzaak, de behandeling of de dingen die u zelf kunt doen tegen gevoeligheid van de tanden? Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden uw vragen graag. En wilt u een afspraak maken in onze praktijk, om uw gevoelige tanden eens goed te laten onderzoeken? Vul dan het afspraakformulier in op de website.