Cariës/Gaatjes in tanden of kiezen

Gaatjes

Heeft u een gaatjes of wel cariës? Dan helpen wij u graag om zo snel mogelijk van dit gaatje af te komen. Dit doen wij door uw gaatje te vullen. Meer over het ontstaan van gaatjes en het vullen van gaatjes in uw tanden, leest u op deze pagina.

Wat zijn gaatjes?

Een gaatje wordt veroorzaakt door bacteriën. Overal komen bacteriën voor, ook op uw tanden. Als deze bacteriën zich aan het oppervlak van uw tanden en kiezen hechten, kunnen ze gaan vermenigvuldigen en groeien. Door het vermenigvuldigen en groeien van de bacteriën ontstaat er een witachtig laagje op uw tanden. Dit laagje wordt ook wel tandplaque genoemd. Als tanden en kiezen onvoldoende gepoetst worden, ontstaat er tandplaque. Tandplaque zal naar verloop van tijd zuren afscheiden, welke inbijten op het glazuur. Hierdoor ontstaan gaatjes. Dit wordt ook wel cariës genoemd.

Als een gaatje heel klein is en het alleen in het buitenste glazuurlaagje zit, kan het volstaan om met een goede fluoridehoudende tandpasta te poetsen en goed te flossen, stokeren of rageren. Het gaatje zal niet verdwijnen, maar het proces van het groter worden van het gaatje zal stoppen. Vullen is dan niet direct nodig. Als het gaatje groter is, dan moet er gevuld worden.

Het vullen van gaatjes

Heeft u een gaatje, dan moet deze gevuld worden. Gebeurt dit niet, dan wordt het gaatje langzaam maar zeker groter. Door het groter worden van het gaatje, gaat deze pijn doen. Om te voorkomen dat u een pijnlijk gebit krijgt en dat het tandbederf zich verder en verder ontwikkelt, gaat u naar de tandarts om het gaatje te laten vullen.

Voor de tandarts uw gaatje vult, wordt er eerst een gaatje geboord. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar bij het boren in uw ‘zieke’ tand wordt het deel met de bacteriën weggehaald. Met het huidige vulmateriaal als composiet volstaat het om alleen het hoogst noodzakelijke aangetast weefsel weg te boren. Dit is belangrijk, want anders komen de bacteriën terug. Als de tand/kies “schoongemaakt” is, word deze geëtst. Dat houdt in dat het glazuur iets opgeruwd wordt met een zuur om extra houvast te creëren voor de vulling. Bij diepere gaatjes wordt er vaak een extra onderlaagje aangebracht om gevoeligheid van de tand/kies tegen te gaan. Uiteindelijk wordt de vulling in de tand of kies “beplakt” d.m.v. een voorbewerking met primer en bonding en gevuld met composiet.

Het amalgaam van vroeger moest altijd enkele uren uitharden waardoor je de kies een aantal uur niet mocht gebruiken. Tegenwoordig vullen we met composiet. Composietvullingen worden in enkele seconden uitgehard zodat de tand/kies weer direct gebruikt kan worden. Soms kan er wel geadviseerd worden om enige tijd te wachten met eten, omdat de verdoving nog moet uitwerken. Als je verdoofd bent, loop je het risico ongemerkt op je wang/tong te bijten of je mond te verbranden aan hete dranken als thee en koffie.

Als de tand/kies dermate ernstig aangetast is dat er te weinig houvast is om een vulling aan te brengen, zal er een kroon geadviseerd worden.

Vroeger waren vullingen erg duur. Dit komt omdat vullingen vroeger van goud gemaakt werden. Dit veranderde toen de stof amalgaam uitgevonden werd. Sinds de introductie van dit materiaal voor vullingen, is het zetten van vullingen toegankelijker geworden. Tegenwoordig gebruiken we overigens geen amalgaam meer om uw gaatje te vullen. Als u nu met een gaatje naar onze praktijk komt, wordt deze gevuld met composiet. Deze materiaalsoort gaat, mits goed aangelegd en door u goed onderhouden, wel tien jaar mee in uw mond.

Meerdere vullingen in één tand

Een tand bestaat uit meerdere vlakken, net zoals dit bijvoorbeeld bij een dobbelsteen het geval is. Als er meerdere gaatjes in een tand zitten, ofwel gaatjes in diverse vlakken van de tand, dan moeten deze allemaal gevuld worden. Dit betekent dat u meerdere vullingen in één tand krijgt. U betaalt per geplaatste vulling. Dit betekent dat de kosten van uw tandartsbezoek iets omhoog gaan als u meerdere vullingen in één tand nodig heeft.

Ziet u op uw tandartsrekening een term als ‘tweevlaksrestauratie’ of ‘drievlaksrestauratie’ staan? Dan zijn er meerdere vlakken gevuld in één tand of kies.

Verdoving bij het boren

Als uw tandarts vermoedt dat uw behandeling wat pijnlijk kan zijn, zal hij of zij een verdoving voorstellen. U kunt zelf kiezen of u wel of niet verdoofd wil worden voor uw behandeling. Kiest u voor een verdoving, dan krijgt u een klein prikje. Door de verdovende werking van dit prikje, voelt u hierna geen pijn meer. Voelt u toch nog wat pijn? Dan moet u dit direct aangeven. In dit geval zet de tandarts namelijk nog een prikje, zodat u echt geen pijn meer voelt. Hierna start de behandeling.

Door de verdoving voelt uw wang en/of lip wat dik aan. Hierdoor kan het praten, eten en/of drinken lastiger lijken. Dit gevoel verdwijnt vanzelf weer, namelijk als de verdoving uitgewerkt is. Dit duurt een tot meerdere uren na de behandeling.

Wilt u geen verdoving, bijvoorbeeld omdat u tegen de prik van de verdoving op ziet? Dan is dit ook zeker mogelijk. De tandarts kan ook gebruik maken van een zalfje om het te behandelen gebied te verdoven, al werkt een zalfje wel minder goed dan een verdovingsprik. Wilt u tijdens de behandeling toch nog een verdoving? Dan kunt u dit gewoon aangeven. De tandarts zal in dit geval alsnog een prikje zetten, zodat u geen pijn meer voelt tijdens het boren en de eventuele verdere behandeling.

Het sealen van de tanden

Het kan voorkomen dat uw kiezen gesealed worden. Als uw kiezen gesealed worden, worden deze met kunststoflak afgedicht of verzegeld. Hierdoor verdwijnen de groefjes en putjes in de kiezen. Door uw kiezen te sealen, worden deze beschermd tegen gaatjes. U kunt uw kiezen enkel laten sealen als deze helemaal doorgekomen zijn.

Gaatje? Maak direct een afspraak

Heeft u een gaatje of vermoedt u dat u een gaatje heeft? Maak dan direct een afspraak in onze praktijk, zodat de tandarts samen met u kan kijken. Wij raden u aan niet te lang te wachten met het maken van een afspraak, want anders kan uw gaatje groter worden. Dit betekent dat u meer pijnklachten ervaart. Maakt u vandaag nog een afspraak, dan bent u zo snel mogelijk van dat ongemakkelijke gevoel in uw mond verlost.

Goed om te weten: om een gaatje te vullen, wordt er een afspraak ingepland van ongeveer 25 minuten. Heeft u meerdere gaatjes, dan komt hier extra tijd bij. Heeft u meerdere gaatjes, aan verschillende kanten van uw gebit? Dan kan het zijn dat dit niet in 1 afspraak behandeld kan worden en u twee afspraken dient te maken, namelijk een afspraak om de ene kant te behandelen en een afspraak om de andere kant te behandelen. Het tegelijkertijd behandelen van gaatjes aan de verschillende kanten van uw gebit is niet altijd mogelijk. De tandarts bij PHP tandartsen zal de mogelijkheden met u bespreken.